Hoppa till huvudinnehåll
Vi vill att så många som möjligt ska kunna använda vår webbplats, oavsett förmåga. På den här sidan beskriver hur vi säkerställer tillgänglighet och vilka åtgärder vi vidtar för att göra vår webbplats mer tillgänglig. Attendo Sverige AB/Viljan står bakom den här webbplatsen.

Hur vi arbetar med tillgänglighet

Vi arbetar kontinuerligt med att förbättra vår webbplats för att säkerställa att den är tillgänglig för alla användare. Vårt mål är att följa de officiella riktlinjerna för digital tillgänglighet (WCAG 2.1) och uppnå nivå AA.

Tillgänglighetsfunktioner på webbplatsen:

  • Text och färger: Vi använder tillräckliga kontraster för att säkerställa att text och visuella element är läsbara.
  • Navigering: Webbplatsen är designad för att kunna navigeras med tangentbord och skärmläsare.
  • Responsiv design: Webbplatsen är anpassad för att fungera på olika skärmar och enheter.

Brister i tillgängligheten

Trots våra ansträngningar kan det finnas delar av webbplatsen som inte är fullt tillgängliga. Här är några av de kända bristerna:

  • Vissa äldre dokument och PDF-filer är ännu inte tillgänglighetsanpassade.
  • Delar av webbplatsen kan sakna tillräcklig tangentbordsnavigering.
  • Bilder kan sakna korrekta alt-texter.
  • Vi saknar en funktion som möjliggör lättläst text av sidan.

Vi arbetar för att åtgärda dessa brister och uppdaterar kontinuerligt vår webbplats för att göra den så tillgänglig som möjligt. Vår ambition är att åtgärda kända tillgänglighetsproblem senast under 2025.

Hur vi har testat webbplatsen

Vi har gjort har gjort en egen granskning av webbplatsen och kommer inom kort låta en tillgänglighetsbyrå göra en bedömning.

Redogörelsen uppdaterades senast den 10 oktober 2024.

Tillsyn

Myndigheten för digital förvaltning, Digg, har ansvaret för tillsyn över lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Du kan anmäla till Digg om du tycker att vår digitala service har brister i tillgänglighet.

Vad är digital tillgänglighet?

Digital tillgänglighet innebär att ingen ska hindras från att använda digital service på grund av funktionsnedsättning. Några exempel på viktiga egenskaper för digital tillgänglighet:

  • Det ska gå att förstora/zooma utan att innehåll hamnar utanför skärmen.
  • Det ska gå att navigera och använda alla funktioner via tangentbord eller röststyrning.
  • Det ska gå att lyssna till innehållet via ett uppläsande hjälpmedel.
  • Texten ska vara lätt att läsa och förstå.

Vad är tillgänglighetsdirektiv?

EU:s tillgänglighetsdirektiv (European Accessibility Act / EAA ) är ett direktiv som syftar till att förbättra den digitala tillgängligheten för de människor i EU med en funktionsnedsättning. Direktivet har sitt ursprung i FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning och syftar till att samordna EU-ländernas tillgänglighetslagstiftning.

Vilka krav finns det på webbplatser och appar?

Kraven delas in i fyra grundprinciper. Gränssnitt och innehåll ska vara:

  • Möjligt att uppfatta
  • Hanterbart
  • Begripligt och
  • Robust

Det handlar till exempel om att koda så att skärmarna kan läsas upp korrekt av skärmläsare, att vara tydlig med rubriker och sidtitlar, att ge tydliga instruktioner och felmeddelanden i formulär, och mycket annat.