Hoppa till huvudinnehåll
Vi vill att så många som möjligt ska kunna använda vår webbplats, oavsett förmåga. På den här sidan beskriver hur vi säkerställer tillgänglighet och vilka åtgärder vi vidtar för att göra vår webbplats mer tillgänglig. Attendo Sverige AB/Viljan står bakom den här webbplatsen.

Hur vi arbetar med tillgänglighet

Vi arbetar kontinuerligt med att förbättra vår webbplats för att säkerställa att den är tillgänglig för alla användare. Vårt mål är att följa de officiella riktlinjerna för digital tillgänglighet (WCAG 2.1) och uppnå nivå AA.

Teknisk information om webbplatsens tillgänglighet

Den här webbplatsen är delvis förenlig med nivå AA i standarden Web Content Accessibility Guidelines version 2.1. Vilket innehåll som inte är tillgängligt beskrivs nedan med beskrivning och tillhörande WCAG-kriterium.

  • 1.3.1 Ange i kod vad sidans olika delar har för roll
  • 2.4.4 Ange syfte med länkar
  • 1.4.1 Färganvändning vid länkar
  • 2.4.3 Fokusordning
  • 2.4.7 Synlig fokusmarkering
  • 1.4.11 Kontrast vid annat än text
  • 2.1.1 Hanterbart med tangentbord
  • 3.3.3 Ge förslag på hur fel kan rättas till
  • 1.1.1 Textalternativ för bilder och filmer
  • 1.2.1 Alternativ till enbart ljud eller video
  • 1.2.2 Undertexter
  • 1.3.2 Innehållets ordning
  • 3.2.3 Konsekvent navigering
  • EN 11.7 Användarinställningar

Vi arbetar för att åtgärda dessa brister och uppdaterar kontinuerligt vår webbplats för att göra den så tillgänglig som möjligt. Vår ambition är att åtgärda kända tillgänglighetsproblem senast under 2025.

Hur vi har testat webbplatsen

Vi har låtit en extern byrå göra en oberoende granskning av webbplatsen. Granskningen genomfördes i januari 2025. Redogörelsen uppdaterades senast den 7 mars 2025.

Rapportera brister i webbplatsens tillgänglighet

Vi strävar hela tiden efter att förbättra webbplatsens tillgänglighet. Om du upptäcker problem som inte är beskrivna på den här sidan, eller om du anser att vi inte uppfyller lagens krav, kontakta oss på webb@attendo.se så att vi får veta att problemet finns.

Tillsyn

Myndigheten för digital förvaltning, Digg, har ansvaret för tillsyn över lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Om du inte är nöjd med hur vi hanterar ditt påpekande om bristande webbtillgänglighet eller din begäran om tillgängliggörande av innehåll kan har ansvaret för tillsyn över lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Du kan anmäla till Digg om du tycker att vår digitala service har brister i tillgänglighet.

Vad är digital tillgänglighet?

Digital tillgänglighet innebär att ingen ska hindras från att använda digital service på grund av funktionsnedsättning. Några exempel på viktiga egenskaper för digital tillgänglighet:

  • Det ska gå att förstora/zooma utan att innehåll hamnar utanför skärmen.
  • Det ska gå att navigera och använda alla funktioner via tangentbord eller röststyrning.
  • Det ska gå att lyssna till innehållet via ett uppläsande hjälpmedel.
  • Texten ska vara lätt att läsa och förstå.

Vad är tillgänglighetsdirektiv?

EU:s tillgänglighetsdirektiv (European Accessibility Act / EAA ) är ett direktiv som syftar till att förbättra den digitala tillgängligheten för de människor i EU med en funktionsnedsättning. Direktivet har sitt ursprung i FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning och syftar till att samordna EU-ländernas tillgänglighetslagstiftning.

Vilka krav finns det på webbplatser och appar?

Kraven delas in i fyra grundprinciper. Gränssnitt och innehåll ska vara:

  • Möjligt att uppfatta
  • Hanterbart
  • Begripligt och
  • Robust

Det handlar till exempel om att koda så att skärmarna kan läsas upp korrekt av skärmläsare, att vara tydlig med rubriker och sidtitlar, att ge tydliga instruktioner och felmeddelanden i formulär, och mycket annat.